Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

U kunt een uittreksel uit de basisregistratie personen direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U krijgt het uittreksel dan thuisgestuurd. U kunt ook een afspraak maken om een uittreksel in het stadhuis aan te vragen.

Uittreksel aanvragen (met DigiD) Afspraak maken

Welk uittreksel heeft u nodig? Er is een uittreksel uit de basisregistratie personen (hoe u staat ingeschreven bij uw huidige gemeente) en een uittreksel van de burgerlijke stand (registraties van geboorte, huwelijk en overlijden).

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

Heeft u een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk nodig? Vraag dan een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aan in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

U kunt een uittreksel uit de basisregistratie personen direct online aanvragen. U moet hiervoor inloggen met uw DigiD. U krijgt het uittreksel dan na 5 werkdagen thuisgestuurd. Heeft u een uittreksel direct nodig? Vraag dan persoonlijk een uittreksel aan in het stadhuis. U krijgt het uittreksel dan direct mee.

Bij een aanvraag in het stadhuis heeft u nodig:

  • een geldig identiteitsbewijs
  • U betaalt bij de aanvraag bij voorkeur met uw pinpas.

Een uittreksel uit de Basisregistratie personen kost € 8,00.

(tarief 2019)