Juridisch adviseur openbare orde en veiligheid (OOV)
Over de vacature
- Sluitingsdatum
- 7 november 2025
- Uren per week
- 36
- Salaris
- maximaal € 6.308 (schaal 11)
- Opleidingsniveau
- HBO-WO
Ben jij een scherpe juridisch adviseur met hart voor veiligheid en openbare orde? Kom werken bij de gemeente Kampen!
De gemeente Kampen staat voor een veilige, leefbare en rechtvaardige samenleving. Als juridisch adviseur OOV speel jij een cruciale rol in het waarborgen van de openbare orde en het ondersteunen van bestuurlijke handhaving. Je werkt op het snijvlak van beleid, wetgeving en praktijk, en draagt bij aan een gemeente waar inwoners zich veilig en gehoord voelen. In deze veelzijdige functie ben je de juridische spil binnen het team veiligheid en werk je nauw samen met collega’s, ketenpartners en het bestuur.
Wat ga je doen?
Als juridisch adviseur OOV ben je de spil en verbinder op het gebied van openbare orde en veiligheid. Je adviseert het bestuur en management over complexe juridische vraagstukken, waaronder:
- Handhaving van de openbare orde (zoals noodverordeningen, gebiedsverboden, evenementenveiligheid)
- Bestuurlijke maatregelen bij ondermijning en criminele netwerken
- Je houdt je bezig met het opstellen en uitvoeren van beleid rondom drugs, zoals de bestuurlijke aanpak van hennepkwekerijen en overlast van drugs op straat, coffeeshopbeleid, en drugspreventie
- Je bent verantwoordelijk voor het proces en coördinatie rondom de wet Bibob;
- Bestuurlijke maatregelen bij complexe zorg- en veiligheidsproblematiek en/of de aanpak van woonoverlast;
- Juridische toetsing van beleidsvoorstellen en besluiten
- Je adviseert over wijzigingen in de APV op het gebied van openbare orde en veiligheid;
- Het bepalen van overige handhavingsstrategieën;
- Je adviseert over de strategie voor onder andere horeca en de jaarwisseling, ten aanzien van het juridische en beleidsmatig vlak alsook de uitvoering;
- Je vertegenwoordigt de burgemeester en gemeente bij de commissie bezwaar en beroep en rechtszaken in afstemming met de afdeling juridische zaken;
- Je bent verantwoordelijk voor de toepassing van de Wet openbare manifestaties en zorgt voor een ordelijk en veilig verloop van demonstraties;
- Ook zul je ingezet worden voor piketdienst in avonden en weekenden. Dit houdt in dat je eens in de ca. 6 weken een week lang 24 uur per dag telefonisch bereikbaar bent.
Wie ben jij?
Ter uitbreiding van het team zijn wij op zoek naar een juridisch adviseur die zijn kwaliteiten hoofdzakelijk inzet op de juridische aspecten van het brede taakveld binnen OOV. Je bent sparringpartner en adviseur voor collega’s en bestuurders, weet juridische risico’s te vertalen naar bestuurlijke handelingsperspectieven en denkt creatief binnen de juridische kaders. Je durft positie te nemen en weet te overtuigen op inhoud. Daarnaast breng je persoonlijk nog een dosis humor mee.
Als juridisch adviseur OOV beschik je over de volgende competenties:
- Zelfverzekerd, initiatiefrijk en doel- en resultaatgericht;
- In staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken;
- Verbinder;
- Nauwkeurig en zorgvuldig in je werk;
- Integer en onafhankelijk;
- Stressbestendig en ad hoc kunnen schakelen.
Wat breng je mee?
- Je hebt een afgeronde relevante hbo/wo-opleiding, bijvoorbeeld rechten,
- Je hebt aantoonbaar ten minste 5 jaar werkervaring binnen het bestuursrecht en openbare orde en veiligheid;
- Je hebt aantoonbaar kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder Awb, Gemeentewet, Woningwet, de Wet Bibob en andere bijzondere wetten zoals de Wet Veiligheidregio's, de Opiumwet en Alcoholwet.
- Je hebt aantoonbaar ervaring met bestuursrechtelijke handhaving;
- Je hebt kennis van en ervaring met advisering;
Wat bieden wij?
- Een uitdagende en afwisselende functie in een dynamische omgeving.
- Een jaarcontract met uitzicht op een vaste baan.
- Afhankelijk van opleiding en ervaring een bruto maandsalaris van € 4.430,- tot maximaal € 6.308,- (schaal 11 Cao Gemeenten).
- 17,05% Individueel Keuze Budget.
- 201,6 vakantie-uren bij voltijd werken.
- Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden.
- Flexibele werktijden en de mogelijkheid om hybride te werken.
- Een mobiel, laptop en faciliteiten voor je thuiswerkplek.
- Een prettige werkomgeving met betrokken collega's.
Lees meer informatie over de arbeidsvoorwaarden.
Meer weten?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Frans Pieter Witteveen, afdelingshoofd Fysieke leefomgeving, telefoonnummer 06 – 208 555 89.
Iets voor jou?
Herken jij je in deze vacature en voldoe je (bijna) aan de functie-eisen, solliciteer dan via de knop solliciteren op deze pagina.
De vacature sluit als er een geschikte kandidaat is gevonden.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.