Image description

Juridisch adviseur openbare orde en veiligheid

Over de vacature

Sluitingsdatum
31 januari 2026
Uren per week
36
Salaris
maximaal € 6.343 (schaal 11)
Opleidingsniveau
HBO-WO

Ben jij een scherpe juridisch adviseur met hart voor veiligheid en openbare orde? Kom werken bij de gemeente Kampen!

Als juridisch adviseur OOV ben jij de juridische expert binnen het team veiligheid. Je werkt in een team met vier andere adviseurs OOV. Jouw werk zit op het snijvlak van beleid, wetgeving en praktijk en draagt bij aan een gemeente waar inwoners zich veilig en gehoord voelen.

Wat ga je doen?

Jouw werkzaamheden zijn grotendeels te verdelen over onderstaande twee thema's:

1. Juridisch advies & beleid

  • Adviseren van bestuur, management en collega's over complexe juridische vraagstukken.
  • Adviseren over wijzigingen in de APV en handhavingsstrategieën.
  • Beleidsontwikkeling rondom drugs (hennepkwekerijen, coffeeshopbeleid, drugspreventie, bibob).
  • Juridische toetsing van beleidsvoorstellen en besluiten.
  • Strategie en uitvoering voor de horeca en jaarwisseling.

2. Handhaving & bestuurlijke maatregelen

  • Coördinatie van het bibob-proces en in samenwerking met andere adviseurs binnen het team het toepassen van de Wet Bibob.
  • Het opleggen van bestuurlijke maatregelen bij ondermijning, woonoverlast, noodverordeningen, gebiedsverboden.
  • Het toepassen van de Wet openbare manifestaties ten behoeve van een ordelijk verloop van demonstraties.
  • Het vertegenwoordigen van burgemeester en gemeente bij bezwaar- en beroepsprocedures.

Wat breng je mee?

Dit verwachten we minimaal:

  • Afgeronde hbo/wo-opleiding rechten.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in bestuursrecht met interesse voor het vakgebied OOV.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving (waaronder: Woningwet, Wet Bibob, Opiumwet, Alcoholwet).
  • Ervaring met vertegenwoordiging in bezwaar en beroepsprocedures.

Wat we een pré vinden:

  • Ervaring met bestuurlijke aanpak van ondermijning.
  • Kennis van crisisbeheersing en evenementenveiligheid.

Welke competenties je in ieder geval moet hebben:
Zelfverzekerd, initiatiefrijk, verbindend, stressbestendig, integer, nauwkeurig.

Wat bieden wij?

  • Een rol met impact: jij bent direct betrokken bij bestuurlijke besluitvorming en draagt zichtbaar bij aan een veilige en leefbare gemeente
  • Korte lijnen en bestuurlijke nabijheid: je werkt in een organisatie waar je snel schakelt met betrokken bestuurders en collega's
  • Hybride werken: flexibele werktijden en de mogelijkheid om deels vanuit huis te werken.
  • Een jaarcontract met uitzicht op een vaste baan.
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een bruto maandsalaris van € 4.430,- tot maximaal € 6.308,- (schaal 11 Cao Gemeenten).
  • 17,05% Individueel Keuze Budget.
  • 201,6 vakantie-uren bij voltijd werken.
  • Ontwikkeling: er is ruimte voor opleiding en persoonlijke groei.
  • Een mobiel, laptop en faciliteiten voor je thuiswerkplek.
  • Een prettige werkomgeving met betrokken collega's.

Lees meer informatie over de arbeidsvoorwaarden.

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Frans Pieter Witteveen, afdelingshoofd Fysieke leefomgeving, telefoonnummer 06 – 208 555 89.

Iets voor jou?

Herken jij je in deze vacature en voldoe je (bijna) aan de functie-eisen, solliciteer dan via de knop solliciteren op deze pagina.

De vacature sluit als er een geschikte kandidaat is gevonden.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Neem contact op

Lana Sasic

recruiter