Image description

Handhavingsjurist Omgevingswet

Over de vacature

Sluitingsdatum
31 augustus 2025
Uren per week
36
Salaris
maximaal € 5.419 (schaal 10)
Opleidingsniveau
HBO

Heb je zin om met uitdagende juridische onderwerpen aan de slag te gaan voor de gemeente Kampen bij het cluster Toezicht en Handhaving? Samen met betrokken collega’s en partners? Bij ons liggen er volop kansen om met jouw juridische kennis van toegevoegde waarde te zijn én jezelf te blijven professionaliseren.

Algemene informatie

Als allround handhavingsjurist kom je te werken bij de afdeling Fysieke leefomgeving. Deze afdeling bestaat uit vier onderdelen: Openbare orde en veiligheid, Ruimtelijke ordening, Vergunningen en Toezicht & Handhaving. Bij het onderdeel Toezicht en Handhaving werken we met 16 vaste medewerkers. Je komt terecht in een hecht en vakkundig team van collega’s.

Wat ga je doen?

Als handhavingsjurist houd je je bezig met het (procedureel) beoordelen van handhavingsverzoeken, klachten en bezwaarschriften. Daarbij adviseer je over diverse juridische vraagstukken op het terrein van omgevingsrecht. Je houdt je verder bezig met werkzaamheden zoals:

  • behandelen en begeleiden van handhavingsprocedures;
  • opstellen van brieven over (complexe) handhavingszaken en het maken van aanschrijvingen in het kader van de Omgevingswet;
  • adviseren en vertegenwoordigen in bezwaar- en beroepszaken;
  • adviseren over te nemen bestuursrechtelijke stappen die voortvloeien uit regelgeving en het handhavingsbeleid;
  • adviseren over invorderen bestuurlijke geldschulden;
  • behandelen van klachten van burgers en ondernemers;
  • fungeren als vraagbaak als het gaat om regelgeving en om bestuursrechtelijk optreden.

Wie ben jij?

  • Je hebt een HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur met de richting rechten of bestuursrecht;
  • Je hebt minimaal 3 jaar relevante werkervaring en actuele kennis van de Omgevingswet;
  • Je kunt goed integraal (samen) werken en afstemmingslijnen onderhouden met betrokkenen en belanghebbenden;
  • Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden;
  • Je hebt overtuigingskracht en kunt juridische expertise overbrengen in begrijpelijke taal aan niet-juristen;
  • Je bent omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief;
  • Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel.

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende en afwisselende functie in een dynamische omgeving.
  • Een jaarcontract met een proeftijd van één maand en daarna uitzicht op een vaste baan.
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring: een bruto maandsalaris van € 3.426,- (schaal 9 Cao Gemeenten) tot maximaal € 5.419,- (schaal 10 Cao Gemeenten).
  • 17,05% Individueel Keuze Budget.
  • 201,6 vakantie-uren bij voltijd werken.
  • Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden.
  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid om hybride te werken.
  • Een mobiel, laptop en faciliteiten voor je thuiswerkplek.
  • Een prettige werkomgeving met betrokken collega's.
  • Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP inclusief een extra vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid.

Lees meer informatie over de arbeidsvoorwaarden.externe-link-icoon

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Frans Pieter Witteveen, afdelingshoofd Fysieke leefomgeving, telefoonnummer 06 – 208 555 89.

Iets voor jou?

Herken jij je in deze vacature en voldoe je (bijna) aan de functie-eisen, solliciteer dan via de knop solliciteren op deze pagina.

De vacature sluit als er een geschikte kandidaat is gevonden.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Neem contact op

Lana Sasic

recruiter