Image description

Afdelingshoofd Advies en Organisatie

Over de vacature

Sluitingsdatum
20 oktober 2025

Houd jij ervan om strategisch gesprekspartner te zijn voor bestuur, directie en MT? En ben jij er trots op om leiding te geven aan een team van mensen in de bedrijfsvoering dat iedere dag bijdraagt aan een wendbare en lerende omgeving? Weet jij het verschil te maken voor je medewerkers om hen te laten ontwikkelen en groeien? Kom dan bij ons werken! 

Algemene informatie

De gemeente Kampen is een middelgrote Overijsselse gemeente met ruim 56.000 inwoners en telt ongeveer 600 medewerkers. De afdeling Advies en organisatie bestaat uit de onderdelen Personeel en organisatie, Juridische zaken, Facilitaire zaken, Registratie en archief en Managementondersteuning. De werkzaamheden bevinden zich op het snijvlak van beleid, strategie en uitvoering. De afdeling Advies en organisatie vormt samen met de afdeling Financien en Dienstverlening & informatievoorziening het netwerk Bedrijfsvoering. Het management van dit netwerk werkt actief samen en treedt als eenheid op, met gezamenlijke verantwoordelijkheid voor integrale sturing. Samen met de andere 11 afdelingshoofden en de directie vorm je het management. Je bent medeverantwoordelijk voor het onderkennen en bespreken van ontwikkelingen op de vakgebieden en organisatieontwikkeling en de vertaling en implementatie daarvan. Over de inhoud en de voortgang van de werkzaamheden leg je verantwoording af aan de directie. 

Wat ga je doen?

Als afdelingshoofd Advies en organisatie geef je leiding aan zo‘n 40 medewerkers. Enkele onderdelen hebben een coördinator. Je bent verantwoordelijk voor de koers, positionering en ontwikkeling van de afdeling en de onderdelen daarvan. Samen met je collega afdelingshoofden in het netwerk Bedrijfsvoering geef je verdere invulling aan de recent vastgestelde visie op bedrijfsvoering. Daarin staan de begrippen Gezond, Eenvoudig, Innovatief en Samenwerkend centraal. Je bent sparringpartner voor directie en MT en weet complexe vraagstukken te vertalen naar gedragen oplossingen. Als afdelingshoofd kun je ook ambtelijk opdrachtnemer zijn voor grotere opgaven.

Binnen de afdeling zijn er verschillende initiatieven om de dienstverlening richting de organisatie verder door te ontwikkelen. Een van die initiatieven is het investeren in het onderdeel P&O. Hier willen we groeien op het gebied van (strategisch) HR advies. We zijn benieuwd hoe jij ons ook daarin naar een volgend level kan brengen. 

Wie ben jij?

Als afdelingshoofd Advies en organisatie heb je te maken met verschillende taken en niveaus. Dat vereist leiderschap op zowel strategisch als tactisch niveau. Jij bent in staat makkelijk te schakelen tussen beleidsvorming en uitvoering. Je bent een mens- en ontwikkelgerichte en coachende leidinggevende met een scherp oog voor de behoeften van de individuele medewerker. 

De volgende functie-eisen zijn van belang:

  • een HBO-WO werk- en denkniveau;
  • affiniteit met de taakvelden van de afdeling;
  • meerdere jaren relevante managementervaring in een overheidsorganisatie;
  • politiek en bestuurlijk sensitief.

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende en afwisselende functie in een dynamische omgeving.
  • Een jaarcontract met een proeftijd van één maand. Na dat jaar uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een bruto maandsalaris van minimaal € 5.850,- tot maximaal € 8.439,- afhankelijk van opleiding en ervaring (schaal 14 Cao Gemeenten).
  • 17,05% Individueel Keuze Budget.
  • 201,6 vakantie-uren bij voltijd werken.
  • Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden.
  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid om hybride te werken.
  • Een mobiel, laptop en faciliteiten voor je thuiswerkplek.
  • Een prettige werkomgeving met betrokken collega's.
  • Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP inclusief een extra vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid.

Lees meer informatie over de arbeidsvoorwaarden.externe-link-icoon

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Kristy van den Berg, concernmanager, telefoonnummer 06 – 505 897 62.

Iets voor jou?

Herken jij je in deze vacature en voldoe je aan de functie-eisen, solliciteer dan voor 21 oktober 2025 via de knop solliciteren op deze pagina.


Vervolgprocedure

De eerste gesprekken zijn gepland op 14 november 2025. De tweede ronde staat gepland op 19 november 2025. Een assessment maakt deel van de procedure en is gepland op 26 november 2025.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld

Neem contact op

Lana Sasic

recruiter