Verzoek over persoonsgegevens indienen

Wilt u alleen weten welke gegevens van u zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP)? Dan hoeft u geen inzageverzoek te doen. U kunt deze gegevens online bekijken via mijnoverheid.nl (met DigiD).

De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u moet invullen als u een vergunning aanvraagt. Deze gegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. De gemeente doet dit op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.

U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente onder andere vragen om uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage).

De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden.

U kunt de gemeente wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. De gemeente moet u een duidelijk antwoord geven.

Verzoek indienen (met DigiD)

Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens:

  • U neemt contact op met de gemeente.
  • U geeft in ieder geval door:
    • over welke persoonsgegevens het gaat
    • wat uw verzoek is 

U kunt een inzageverzoek digitaal indienen (met DigiD). Kunt u geen gebruik maken van DigiD? U kunt ook een schriftelijk verzoek indienen bij de afdeling Dienstverlening en informatie, Postbus 5009, 8260 GA Kampen. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren en kunt aantonen dat de gegevens die u wilt inzien daadwerkelijk van u zijn.

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:

  • Het gaat om persoonsgegevens van:
    • uzelf
    • een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent
  • U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde).
  • Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.
  • Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Bent u door iemand gemachtigd? U moet dan een kopie meesturen van uw identiteitsbewijs en van de persoon voor wie u het verzoek doet. U kunt veilig een kopie maken van uw identiteitsbewijs met de KopieID-app van de Rijksoverheid.

De beslissing over een concreet verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze tijd mag eenmaal verlengd worden met 2 maanden. Als de gemeente de termijn wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, bijvoorbeeld met uw DigiD.

Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek over uw persoonsgegevens. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u vindt dat u geen duidelijk antwoord krijgt op uw verzoek om informatie, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.