Afvalstoffenheffing betalen

De gemeente haalt afval op of zorgt voor containers waar u uw afval kunt inleveren. Het afval wordt door de gemeente verwerkt. Hiervoor betaalt u jaarlijks afvalstoffenheffing aan de gemeente. U moet de heffing ook betalen als u geen gebruik maakt van de ophaaldienst van de gemeente. Bedrijven en winkels betalen geen afvalstoffenheffing. Zij regelen zelf de inzameling van hun afval.

De afvalstoffenheffing in de gemeente Kampen bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het vaste deel (vastrecht) is voor ieder huishouden gelijk. Het variabele deel is afhankelijk van hoe vaak u afval aanbiedt.

Zo betaalt u afvalstoffenheffing:

  • De gemeente stuurt u elk jaar een aanslag.

Wilt u meer informatie? U kunt een e-mail sturen naar heffing@kampen.nl.

Verhuist u binnen de gemeente Kampen? U ontvangt dan geen nieuwe aanslag voor het vastrecht. De oorspronkelijke aanslag geldt ook voor het nieuwe adres. De kosten voor het door u aangeboden afval betaalt u na afloop van het belastingjaar.

U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de aanslag voor de afvalstoffenheffing.

In de gemeente Kampen betaalt u een vast bedrag per perceel in combinatie met een tarief per keer dat u huishoudelijk afval aanbiedt. Voor 2019 zijn de volgende tarieven vastgesteld:

Vastrecht

  • Het vastrecht is per perceel : € 164,28

Variabel tarief

Iedere keer dat u afval aanbiedt wordt het volgende tarief in rekening gebracht:

Bij gebruik containers:

  • container voor groente-, fruit- en tuinafval (gft): gratis
  • container of plastic zak voor plastic, metaal en drankenkartons (pmd): gratis
  • container van 140 liter voor restafval: € 6,11
  • container van 240 liter voor restafval: € 10,46

Bij gebruik van de afvalpas:

  • verzamelcontainer voor restafval van 40 liter: € 1,74

Overige kosten

  • nieuwe afvalpas als de vorige bijvoorbeeld door verlies of diefstal verloren is gegaan: € 21,29
  • nieuwe afvalpas als de vorige bewoner de pas niet heeft ingeleverd: € 21,00 (te voldoen door de vorige bewoner)
  • omwisselen van een container: € 50,70
  • extra container: € 50,70
  • zelf ophalen of omwisselen container bij de gemeentewerf: € 14,45
  • omwisselen van een container na verhuizing of als geen container is aangetroffen op het nieuwe adres: gratis
  • container kapot of vermist buiten de ophaaldag (bijvoorbeeld door brand, vernieling, diefstal): € 79,09 (140 liter), € 83,15 (240 liter).

AVG 

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.