Zorgen over iemand met verward gedrag melden

Maakt u zich zorgen om iemand met verward gedrag? U kunt dit melden bij GGD IJsselland via 038-4281550 of op de website ggdijsselland.nl. Bel bij acuut gevaar of levensbedreigende situaties altijd direct 112.

U kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week bij team Vangnet, Informatie en Advies (VIA) van GGD IJsselland terecht. Team VIA is er voor het beantwoorden van vragen, het delen van zorgen, meedenken en adviseren bij complexe situaties rondom verwarde personen.

Beschrijving

Maakt u zich zorgen om iemand met verward gedrag? U kunt dit melden bij GGD IJsselland via 038-4281550 of op de website ggdijsselland.nl. Bel bij acuut gevaar of levensbedreigende situaties altijd direct 112.

U kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week bij team Vangnet, Informatie en Advies (VIA) van GGD IJsselland terecht. Team VIA is er voor het beantwoorden van vragen, het delen van zorgen, meedenken en adviseren bij complexe situaties rondom verwarde personen.

Verwarde personen: om wie gaat het?

Het gaat erom dat iemand zich verward gedraagt. Dit hoeft niet de hele tijd zo te zijn. Verward gedrag kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die dementerend zijn of die een psychische aandoening hebben. Vaak hebben mensen ook andere problemen, zoals verlies van werk, schulden of weinig contacten. Iemand kan ook verward raken na grote emotionele gebeurtenissen. Het kan om een familielid, buurman, collega of cliënt gaan, maar ook om iemand die u toevallig tegenkomt.

Waarom melden?

Professionals, familie of buren merken vaak als eerste dat het niet goed gaat met iemand. Het is belangrijk om zo’n signaal te melden voordat de situatie ernstig wordt. Iemand kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen.

Wat gebeurt er na uw melding?

Team VIA beoordeelt de melding en kijkt of het nodig is om een traject te starten. Dit kan door team VIA zelf worden gedaan, maar ook door een andere partij als dat passender is. Team VIA volgt een melding totdat zeker is dat de goede actie is ondernomen.