Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is voor mensen die in Nederland wonen, maar hier niet vandaan komen. Vraag het paspoort persoonlijk aan in de gemeente waarin u woont.

Voor het aanvragen van een paspoort kunt u op afspraak bij Burgerzaken terecht.

Let op

Is uw vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort uitgegeven tussen 17 juni en 24 juli 2022? Dan kunt u gratis een nieuw paspoort aanvragen. Er zijn namelijk problemen met paspoorten uit die periode.

Beschrijving

U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig.

Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

Aanvragen

Zo vraagt u een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aan:

  • U komt naar de gemeente.
  • U neemt mee:
    • uw geldige verblijfsvergunning
    • al uw reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn
    • 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen
    • eventueel: uw verlopen vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort
  • U betaalt het paspoort bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

De gemeente kan uw aanvraag voor een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort doorsturen naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. De gemeente vraagt u dan om extra documenten. Vervolgens beoordeelt de minister van Buitenlandse Zaken uw aanvraag.

Vraagt u een paspoort aan voor een kind onder de 18 jaar? Kom dan samen met het kind naar de gemeente. Naast het bovenstaande neemt u dan ook mee:

  • uw eigen identiteitsbewijs
  • schriftelijke toestemming van beide ouders of voogden

Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

Meld zo snel mogelijk bij de gemeente dat u een reisdocument kwijt bent. Zo kunt u misbruik van uw reisdocument voorkomen.

U kunt de vermissing direct online doorgeven met uw DigiD. Het aanvragen van een nieuw reisdocument kan op een later moment.

Aangifte vermissing reisdocument (met DigiD)

Voorwaarden

De voorwaarden voor een vluchtelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een vluchtelingenstatus voor bepaalde of onbepaalde tijd (type III of IV).
  • U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vluchtelingenpaspoort aanvraagt.

Heeft u geen vluchtelingenstatus? Vraag dan een vreemdelingenpaspoort aan.

De voorwaarden voor een vreemdelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een geldige verblijfsvergunning type I of II.
  • Uw eigen land geeft u geen paspoort.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vreemdelingenpaspoort aanvraagt.

Hoe lang gaat het duren?

Heeft de gemeente uw aanvraag doorgestuurd naar het ministerie van Buitenlandse Zaken? Dan duurt het mogelijk enkele maanden voordat u uw paspoort kunt ophalen. Een spoedprocedure is niet mogelijk.

Als de gemeente uw aanvraag niet doorstuurt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken, kunt u het paspoort na 6 werkdagen ophalen bij de gemeente.

Duurt 6 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Het paspoort kunt u ophalen bij het Klant Contact Centrum. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

Kosten

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort kost € 57,30.

Wilt u met spoed een paspoort aanvragen? Dan betaalt u € 51,62 extra.

(tarieven 2022)

U betaalt het paspoort bij de aanvraag (bij voorkeur met uw pinpas).

Wet en regelgeving

Formulieren

Meer informatie

Contact met de gemeente

U kunt een afspraak online maken bij Burgerzaken. Heeft u een vraag en kunt u het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op. 

Telefoon 14 038
WhatsApp 06-57008800
E-mail info@kampen.nl
Adres Burgemeester Berghuisplein 1
8261 DD  Kampen
Postadres Postbus 5009, 8260 GA Kampen

Openingstijden Stadhuis

Maandag 8.30 - 17.00 uur
Dinsdag 8.30 - 17.00 uur
Woensdag 8.30 - 17.00 uur
Donderdag 8.30 - 17.00 uur
Vrijdag 8.30 - 16.00 uur

In de oneven weken is het stadhuis op woensdag tot 20.00 uur open.

Reacties

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. Met uw reactie kunnen wij de website verder verbeteren!

Reactieformulier