Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten:

  • bestuurderskaart: Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen. Op de kaart staat geen kenteken. U kunt de kaart in elke auto gebruiken.
  • passagierskaart: Heeft u een beperking en bent u afhankelijk van vervoer door anderen? Dan vraagt u een passagierskaart aan.
  • een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen bewoners met een beperking vervoeren.

De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart dus gebruiken.

De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder of passagier zijn:

  • U heeft een medisch onderzoek gehad.
  • U kunt geen 100 meter achter elkaar lopen.
  • U bestuurt zelf het voertuig (bestuurderskaart), of
  • U bent van deur tot deur afhankelijk van de hulp van de bestuurder (passagierskaart). 

Het medisch onderzoek is een onafhankelijk onderzoek via de gemeente Kampen.

U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente waarin u woont.

U heeft nodig:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (verkrijgbaar bij de balie inkomen en zorg)
  • 1 recente en duidelijke pasfoto
  • een kopie van uw rijbewijs (voor een bestuurderskaart)

Vraagt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aan? U wordt dan medisch gekeurd door het onafhankelijke adviesbureau Ausems en Kerkvliet (A&K).

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Een gehandicaptenparkeerkaart kost € 30,40 en de keuring kost € 67,50.

(tarieven 2019)

AVG 

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.