Meedoen in de maatschappij

Veel inwoners kunnen zich prima zelf redden. Luk dit niet meer, dan zijn er vaak mensen in uw omgeving die u kunnen helpen. Heeft u deze mogelijkheid niet of heeft u extra ondersteuning nodig? U kunt uw hulpvraag dan melden bij de gemeente. Wij kijken dan welke ondersteuning er in uw situatie nodig is. U kunt op deze pagina uw hulpvraag melden. Dit kan direct online (met DigiD of eHerkenning) of via een aanvraagformulier.

Beschrijving

Misschien kunt u door ouderdom, een beperking of ziekte niet meer goed meekomen in de maatschappij. Denk daarbij aan zelfstandig reizen en boodschappen doen. Het kan ook zijn dat u zich eenzaam voelt.

Vaak kunnen mensen in uw omgeving helpen. Bijvoorbeeld uw partner, inwonende kinderen, andere familieleden, vrienden en buren. Of er zijn voorzieningen in de buurt. Zoals een buurthuis waar u anderen kunt ontmoeten. Of er is een vrijwilliger die u kan helpen. Denk bijvoorbeeld ook aan online boodschappen bestellen of reizen met de regiotaxi.

Lukt dat niet? Dan kunt u met uw hulpvraag bij de gemeente terecht. Samen onderzoekt u wat mogelijk is. Wat kunt u nog zelf en waar kunnen mensen uit uw omgeving bij helpen?

Als blijkt dat u extra hulp nodig heeft, dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Bijvoorbeeld een scootmobiel, zodat u weer gemakkelijk ergens naar toe kunt. Of dagbesteding. De gemeente beslist welke voorziening u krijgt. Wel mag u een persoonlijk plan inleveren. Daarin schrijft u welke hulp u nodig heeft.

Aanvragen

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

  • U neemt contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
    • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u met de hulpvraag kunnen helpen.
  • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
  • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende zaken:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek schrijft de gemeente een verslag.
  • Staat in het verslag dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (pgb) te ontvangen.

Kosten

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.

Bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank.

Wet en regelgeving

Formulieren

Meer informatie

Contact met de gemeente

U kunt een afspraak online maken bij Burgerzaken. Heeft u een vraag en kunt u het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op. 

Telefoon 14 038
WhatsApp 06-57008800
E-mail info@kampen.nl
Adres Burgemeester Berghuisplein 1
8261 DD  Kampen
Postadres Postbus 5009, 8260 GA Kampen

Openingstijden Stadhuis

Maandag 8.30 - 17.00 uur
Dinsdag 8.30 - 17.00 uur
Woensdag 8.30 - 17.00 uur
Donderdag 8.30 - 17.00 uur
Vrijdag 8.30 - 16.00 uur

In de oneven weken is het stadhuis op woensdag tot 20.00 uur open.

Reacties

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. Met uw reactie kunnen wij de website verder verbeteren!

Reactieformulier