Gemeente Kampen neemt regie schuldhulpverlening
Vanaf 1 januari 2027 gaat de gemeente Kampen de schuldhulpverlening anders organiseren. De gemeente kiest voor een nieuwe manier van werken, waarbij de gemeente zelf de regie heeft over de schuldhulpverlening en samenwerkt met externe partners voor specifieke taken. Hiermee wil de gemeente inwoners beter helpen en het aantal mensen met problematische schulden terugdringen.
Gehighlighte tekst: Wethouder voor armoede en schulden, Richard Boddeus: “We willen dat inwoners van de gemeente Kampen zich gehoord en geholpen voelen, juist als het financieel tegenzit. Door de schuldhulpverlening weer dichtbij te organiseren, verlagen we de drempel en bieden we maatwerk. Zo zorgen we ervoor dat minder mensen in de problemen komen en meer inwoners weer perspectief krijgen.”
Op dit moment is de schuldhulpverlening uitbesteed aan Budget Adviesbureau Deventer. Als Kampen de schuldhulpverlening weer zelf doet, wordt het contact voor inwoners eenvoudiger en persoonlijker. Zo voelen mensen zich sneller geholpen en is de drempel lager om ondersteuning te vragen. Dit sluit beter aan bij de wens van de gemeente om inwoners dichtbij huis en op een manier die bij hen past te ondersteunen.
Eén contactpersoon van begin tot eind
Met de nieuwe aanpak gaat de gemeente Kampen per januari 2027 de schuldhulpverlening weer grotendeels zelf uitvoeren. Inwoners die hulp nodig hebben, krijgen een vaste contactpersoon bij de gemeente tijdens het traject. Waar nodig wordt externe expertise ingezet, bijvoorbeeld voor jongeren met specifieke behoeften, ondernemers of inwoners met een andere culturele achtergrond.
Op tijd hulp en nazorg
De dienstverlening wordt uitgebreid en beter op elkaar afgestemd, vroegsignalering en nazorg worden geïntegreerd. Dit houdt in dat de gemeente actief in de gaten houdt of inwoners betalingsachterstanden hebben, bijvoorbeeld bij huur, energie of zorgverzekering. Als er signalen zijn, neemt de gemeente direct contact op en biedt hulp aan. Dit gebeurt nog voordat de schulden uit de hand dreigen te lopen. Ook nadat iemand geholpen is met zijn schulden, blijft de gemeente betrokken. Er wordt ondersteuning geboden om te voorkomen dat iemand opnieuw in de problemen komt. Denk aan financiële coaching of hulp bij het op orde houden van de administratie.
Met deze nieuwe aanpak zorgt de gemeente ervoor dat inwoners sneller hulp krijgen als het mis dreigt te gaan én dat ze na afloop van het traject niet aan hun lot worden overgelaten. Zo wordt de kans kleiner dat mensen opnieuw in de schulden raken.
De gemeente richt in 2026 de nieuwe schuldhulpverlening in. De nieuwe aanpak sluit aan bij landelijke richtlijnen en lokale behoeften.