document iconBriefadres aanvragen

U kunt uw post tijdelijk ontvangen op een ander adres dan waar u verblijft. Bijvoorbeeld omdat u geen woning heeft. U vraagt het gebruik van een briefadres aan bij de gemeente.

Beschrijving

Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

Aanvragen

Zo vraagt u een briefadres aan:

  • U neemt contact op met de gemeente waar het briefadres is.
  • U geeft door:
    • waarom u een briefadres nodig heeft
    • voor hoe lang u verwacht het briefadres nodig te hebben
    • uw eigen geldige identiteitsbewijs
  • Kunt u zelf aan een briefadres komen? Geef dan ook door:
    • de schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
    • een geldig identiteitsbewijs of kopie hiervan van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres

Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • (tijdelijk) geen woning heeft
    • schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk
    • in een gevangenis verblijft
    • in een psychiatrische inrichting verblijft
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Kunt u zelf aan een briefadres komen? Dan zijn dit de voorwaarden voor het briefadres:

  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.

Contact

Wilt u meer informatie over het aanvragen van een briefadres? Neem dan contact met ons op. Dit kan via burgerzaken@kampen.nl of via telefoonnummer 14 038 (keuze 3).

Wet en regelgeving

Meer informatie

Contact met de gemeente

U kunt een afspraak online maken bij Burgerzaken. Heeft u een vraag en kunt u het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op. 

Telefoon 14 038
WhatsApp 06-57008800
E-mail info@kampen.nl
Adres Burgemeester Berghuisplein 1
8261 DD  Kampen
Postadres Postbus 5009, 8260 GA Kampen

Openingstijden Stadhuis

Maandag 8.30 - 17.00 uur
Dinsdag 8.30 - 17.00 uur
Woensdag 8.30 - 17.00 uur
Donderdag 8.30 - 17.00 uur
Vrijdag 8.30 - 16.00 uur

In de oneven weken is het stadhuis op woensdag tot 20.00 uur open.

Reacties

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. Met uw reactie kunnen wij de website verder verbeteren!

Reactieformulier

© 2023 Gemeente Kampen