Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is voor mensen die in Nederland wonen, maar hier niet vandaan komen. Vraag het paspoort persoonlijk aan in de gemeente waarin u woont.

Beschrijving

U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig.

Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

Aanvragen

Zo vraagt u een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aan:

  • U komt naar de gemeente.
  • U neemt mee:
    • uw geldige verblijfsvergunning
    • al uw reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn
    • 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnenexterne-link-icoon
    • eventueel: uw verlopen vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort
  • U betaalt het paspoort bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

De gemeente kan uw aanvraag voor een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort doorsturen naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. De gemeente vraagt u dan om extra documenten. Vervolgens beoordeelt de minister van Buitenlandse Zaken uw aanvraag.

Vraagt u een paspoort aan voor een kind onder de 18 jaar? Kom dan samen met het kind naar de gemeente. Naast het bovenstaande neemt u dan ook mee:

  • uw eigen identiteitsbewijs
  • schriftelijke toestemming van beide ouders of voogden

Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

Meld zo snel mogelijk bij de gemeente dat u een reisdocument kwijt bent. Zo kunt u misbruik van uw reisdocument voorkomen.

U kunt de vermissing direct online doorgeven met uw DigiD. Het aanvragen van een nieuw reisdocument kan op een later moment.

Aangifte vermissing reisdocument (met DigiD)externe-link-icoon

Voorwaarden

De voorwaarden voor een vluchtelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een vluchtelingenstatus voor bepaalde of onbepaalde tijd (type III of IV).
  • U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vluchtelingenpaspoort aanvraagt.

Heeft u geen vluchtelingenstatus? Vraag dan een vreemdelingenpaspoort aan.

De voorwaarden voor een vreemdelingenpaspoort zijn:

  • U heeft een geldige verblijfsvergunning type I of II.
  • Uw eigen land geeft u geen paspoort.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u het vreemdelingenpaspoort aanvraagt.

Hoe lang gaat het duren?

Heeft de gemeente uw aanvraag doorgestuurd naar het ministerie van Buitenlandse Zaken? Dan duurt het mogelijk enkele maanden voordat u uw paspoort kunt ophalen. Een spoedprocedure is niet mogelijk.

Als de gemeente uw aanvraag niet doorstuurt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken, kunt u het paspoort na 6 werkdagen ophalen bij de gemeente.

Duurt 6 werkdagen te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Is uw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Het paspoort kunt u ophalen bij het Klant Contact Centrum. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

Kosten

Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort kost € 63,40.

Wilt u met spoed een paspoort aanvragen? Dan betaalt u € 57,09 extra.

(tarieven 2024)

Contact

Heeft u vragen over het aanvragen van een reisdocument of het maken van een afspraak? Neem dan contact met ons op. Dit kan via telefoonnummer 14 038 of via e-mail: burgerzaken@kampen.nl.

Formulieren

Meer informatie