Hulp bij wonen en vervoer

Veel inwoners kunnen zich prima zelf redden. Luk dit niet meer, dan zijn er vaak mensen in uw omgeving die u kunnen helpen. Heeft u deze mogelijkheid niet of heeft u extra ondersteuning nodig? U kunt uw hulpvraag dan melden bij de gemeente. Wij kijken dan welke ondersteuning er in uw situatie nodig is. U kunt hieronder uw hulpvraag melden. Dit kan direct online of via een aanvraagformulier.

Hulpvraag online melden Download meldformulier (pdf)

Heeft u moeite met zelfstandig reizen? Of om u te verplaatsen in en om uw woning? Hierdoor kan bijvoorbeeld boodschappen doen moeilijk worden. Of kunt u geen andere mensen meer ontmoeten.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of inwonende kinderen. Maar ook andere familieleden, vrienden en buren. Ook kunt u zich met uw hulpvraag melden bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u in gesprek en onderzoekt de mogelijkheden. De gemeente kijkt naar wat u zelf kunt doen en of mensen in uw omgeving kunnen helpen.

Misschien kunt u gebruikmaken van diensten in de buurt. Zo kunt u bij steeds meer supermarkten online boodschappen bestellen en laten bezorgen. Of denk aan voorzieningen zoals de boodschappenbus, een bezorgdienst of de regiotaxi.

Komt uit het onderzoek naar voren dat u hulp nodig heeft die meer aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden? Dan kunt u bij de gemeente een maatwerkvoorziening aanvragen. Dit is bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel.

Zo kan de gemeente u helpen bij wonen en vervoer:

  • Meld uw hulpvraag bij de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u kunnen helpen bij de melding.
  • De gemeente maakt een afspraak met u voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een kennis. Maar dit mag bijvoorbeeld ook iemand van de cliëntondersteuning zijn.
  • Met de gemeente bespreekt u:
    • wat u nog zelf kunt doen
    • wat mensen in uw omgeving voor u kunnen doen
    • of er gemeentelijke voorzieningen zijn die uw probleem kunnen oplossen

Na het gesprek wordt een plan van aanpak geschreven. Staat in het plan dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (pgb) te krijgen.

Tijdens het gesprek vraagt de gemeente u om u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. De eigen bijdrage is maximaal € 17,50 per 4 weken.

Het CAK verzorgt de inning van de eigen bijdrage.

AVG 

De gemeente vraagt u om uw persoonsgegevens door te geven. Of zij maakt gebruik van persoonsgegevens die al geregistreerd staan. Met uw persoonsgegevens moet de gemeente zorgvuldig omgaan. Hiervoor moet zij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente:

  • vraagt alleen die persoonsgegevens die zij nodig heeft voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • zorgt voor een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige registratie en verwerking van uw persoonsgegevens.
  • verwerkt uw gegevens voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven (of voor iets wat daar een rechtstreeks verband mee heeft).
  • bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden.
  • stuurt uw gegevens alleen naar andere organisaties als zij dit wettelijk verplicht is.
  • informeert u over wat ze met uw persoonsgegevens doen en waarvoor ze dat doen. U kunt hierom vragen.