Hulp bij wonen en huishouden

Veel inwoners kunnen zich prima zelf redden. Luk dit niet meer, dan zijn er vaak mensen in uw omgeving die u kunnen helpen. Heeft u deze mogelijkheid niet of heeft u extra ondersteuning nodig? U kunt uw hulpvraag dan melden bij de gemeente. Wij kijken dan welke ondersteuning er in uw situatie nodig is. U kunt hieronder uw hulpvraag melden. Dit kan direct online of via een aanvraagformulier.

Hulpvraag online melden Download meldformulier (pdf)

Misschien kunt u klusjes in huis niet meer zelf doen. Of komt u niet meer zelfstandig naar de tweede verdieping van uw huis. Of u heeft moeite met het doen van uw administratie. Of u dreigt door problemen dakloos te worden.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Bijvoorbeeld uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Misschien zijn er voorzieningen in de buurt, zoals een klusjesdienst. Ook zijn er vaak vrijwilligersorganisaties die u kunnen helpen.

Of meld uw hulpvraag bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u in gesprek. Ze kijkt naar wat u nog zelf kunt en of mensen in uw omgeving kunnen helpen. Komt uit het onderzoek dat u extra hulp nodig heeft? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Dit is bijvoorbeeld een traplift of maatschappelijke opvang.

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

  • Neem contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
    • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u met de hulpvraag kunnen helpen.
  • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
  • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende zaken:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek schrijft de gemeente een plan van aanpak.
  • Staat in het plan dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget (pgb) te ontvangen.

Tijdens het gesprek vraagt de gemeente u om u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. De eigen bijdrage is maximaal € 17,50 per 4 weken. 

Het CAK verzorgt de inning van de eigen bijdrage.

AVG 

De gemeente vraagt u om uw persoonsgegevens door te geven. Of zij maakt gebruik van persoonsgegevens die al geregistreerd staan. Met uw persoonsgegevens moet de gemeente zorgvuldig omgaan. Hiervoor moet zij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente:

  • vraagt alleen die persoonsgegevens die zij nodig heeft voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • zorgt voor een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige registratie en verwerking van uw persoonsgegevens.
  • verwerkt uw gegevens voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven (of voor iets wat daar een rechtstreeks verband mee heeft).
  • bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden.
  • stuurt uw gegevens alleen naar andere organisaties als zij dit wettelijk verplicht is.
  • informeert u over wat ze met uw persoonsgegevens doen en waarvoor ze dat doen. U kunt hierom vragen.