Hulp bij wonen en gezondheid

Veel inwoners kunnen zich prima zelf redden. Luk dit niet meer, dan zijn er vaak mensen in uw omgeving die u kunnen helpen. Heeft u deze mogelijkheid niet of heeft u extra ondersteuning nodig? U kunt uw hulpvraag dan melden bij de gemeente. Wij kijken dan welke ondersteuning er in uw situatie nodig is. U kunt op deze pagina uw hulpvraag melden. Dit kan direct online (met DigiD of eHerkenning) of via een aanvraagformulier.

Beschrijving

Misschien is het door ouderdom, een beperking, ziekte of psychische problemen lastig voor u om thuis te (blijven) wonen. Bijvoorbeeld als u daardoor uw huis niet meer schoon kunt houden. Of als u niet meer voor uzelf kunt koken.

Vaak kunnen mensen in uw omgeving helpen. Zoals uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Of er zijn voorzieningen in de buurt, zoals een klusjesdienst of een maaltijdservice. Ook zijn er vrijwilligers die u kunnen helpen. Zij kunnen bijvoorbeeld de administratie voor u bijhouden.

Heeft u geen hulp in uw omgeving? Dan kunt u bij de gemeente terecht. De gemeente gaat met u in gesprek. Samen kijken we naar wat u nog zelf kunt doen en welke voorzieningen er in uw omgeving zijn. Blijkt uit het onderzoek dat u extra hulp nodig heeft? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden, zoals een traplift of begeleiding bij het wonen.

Wilt u een aaanvraag doen voor beschermd wonen? Hiervoor moest u in het verleden contact opnemen met GGD IJsselland. Vanaf 27 maart 2024 doet u deze aanvraag bij de gemeente Kampen. U gebruikt hiervoor de knop 'Hulp aanvragen' op deze pagina.

Aanvragen

Zo meldt u uw hulpvraag bij de gemeente:

  • U neemt contact op met de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger.
    • Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die u kunnen helpen.
  • De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of een cliëntondersteuner.
  • Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. U bespreekt de volgende dingen:
    • Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?
  • Na het gesprek schrijft de gemeente een verslag.
  • Staat in het verslag dat u een voorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een voorziening zoals persoonsgebonden budget te ontvangen.

Kosten

Bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank.

Wet en regelgeving

Formulieren

Meer informatie