Wmo-vervoer

Familie en vrienden bezoeken, boodschappen doen, naar het theater gaan of deelnemen aan een activiteit? Hiervoor is het belangrijk dat u zich kunt verplaatsen en dat u vervoer heeft. U probeert vervoer in eerste instantie zelf of met hulp uit uw omgeving te regelen. Lukt dat niet, dan komt u misschien in aanmerking voor een vervoersvoorziening vanuit de Wmo. De gemeente geeft hiervoor een indicatie af.

Wanneer u een indicatie voor Wmo-vervoer van de gemeente heeft, ontvangt u een vervoerspas. Hiermee kunt u per kalenderjaar 1.500 kilometer reizen. U betaalt hiervoor een tarief dat vergelijkbaar is met het openbaar vervoer. Taxi Centrale Zwolle (TCZ) verzorgt het vervoer in de gemeente Kampen onder de naam Mijn Taxi Op Maat.

Beschikbaarheid en afstanden

Met Mijn Taxi Op Maat kunt u zeven dagen per week, van 06.00 uur tot 24.00 uur, gebruik maken van het Wmo-vervoer. U kunt uiterlijk tot 23.30 uur vertrekken. U moet dan wel om 24.00 uur op uw bestemming kunnen zijn. Buiten de gemeente Kampen mag u maximaal 25 kilometer reizen, gerekend vanaf uw woonadres. Wel is het altijd mogelijk om te reizen naar de ziekenhuizen in Zwolle, Meppel en Emmeloord. Wilt u verder reizen dan 25 kilometer, dan kunt u gebruik maken van Valys. Meer informatie over Valys kunt u vinden op www.valys.nlexterne-link-icoon. U kunt ook bellen met Valys via 0900-9630.

Kosten Wmo-vervoer

Met de Wmo-vervoerspas betaalt u een tarief dat vergelijkbaar is met het openbaar vervoer. Tijdens daluren betaalt u minder dan tijdens spitsuren. Het spitstarief geldt van 6.00 tot 9.00 uur en van 14.30 tot 17.00 uur. Buiten de spitstijden en op zaterdag en zondag betaalt u het daltarief.

Tarieven Wmo-vervoer 2024

Te reizen afstandTarief dalurenTarief spitsuren
0 - 4 km€ 1,68€ 2,80
5 - 8 km€ 2,64€ 4,38
9 - 12 km€ 3,59€ 5,95
13 - 16 km€ 4,84€ 7,52
17 - 20 km€ 5,46€ 9,11
21 - 25 km€ 6,40€ 10,69

Rit reserveren

Voor het reserveren en tijdens de rit heeft u een Wmo-vervoerspas nodig. Op de pas staat uw naam en een persoonlijk pasnummer. U reserveert met het nummer dat op de pas staat. Ritten reserveren kan op twee manieren:

  • Bellen (tegen lokaal tarief) via de telefooncentrale van Taxi Centrale Zwolle (TCZ) via 038-4971710 (7 dagen per week, van 6.00 tot 24.00 uur)
  • Online via de website www.mijntaxiopmaat.nlexterne-link-icoon

Reserveren kan tot 2 uur voor het gewenste tijdstip van vertrek of aankomst. De taxi mag maximaal 15 minuten voor of na het afgesproken tijdstip komen. Heeft u een aankomsttijd afgesproken, dan mag de taxi daar maximaal 30 minuten voor deze tijd aankomen.

Vervoerspas aanvragen

Heeft u geen vervoerspas, maar wilt u wel graag weten of u in aanmerking komt voor Wmo-vervoer van de gemeente? Dan kunt u een melding doen via www.kampen.nl/hulp-aanvragenexterne-link-icoon. U krijgt dan een afspraak voor een persoonlijk gesprek met een Wmo-consulent. Bent u uw vervoerspas kwijt of is deze gestolen, dan kunt u alleen via de balie Inkomen en zorg van de gemeente Kampen een nieuwe pas aanvragen. De balie Inkomen en zorg is telefonisch bereikbaar via 14 038 (keuze 1).

Meer informatie

Op www.mijntaxiopmaat.nlexterne-link-icoon kunt u een rit reserveren, informatie vinden en uw klachten of complimenten doorgeven. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met een medewerker van de balie Inkomen en zorg van de gemeente Kampen door langs te komen in het stadhuis of via telefoonnummer 14 038. Daarnaast kunt u voor hulp en ondersteuning altijd terecht bij een adviseur van Welzijn Kampen via telefoonnummer 038-4691500.

Vervoersservice Welzijn Kampen

Naast het Wmo-vervoer via de gemeente maken ook veel inwoners van Kampen gebruik van de vervoersvoorziening van WijZ Welzijn. Deze vorm van vervoer kunt u zelf regelen. Zie voor meer informatie www.wijz.nu/diensten/vervoerserviceexterne-link-icoon.

Veelgestelde vragen over Wmo-vervoer

Het is mogelijk om afspraken te maken over vaste ritten. Bijvoorbeeld als u iedere week op een vaste tijd naar een activiteit wilt. De afspraken kunt u maken door te bellen met Mijn Taxi Op Maat via 038-4971710.

U kunt de gereserveerde rit tot maximaal 1 uur voor de afgesproken ophaaltijd afmelden. Dit kan online en telefonisch. Meldt u een rit niet op tijd af, dan worden de kosten van de rit en de administratie wel bij u in rekening gebracht.

Het kan voorkomen dat u samen reist met andere passagiers. Hierdoor kan de route langer zijn dan de voor u kortste route. De extra reistijd voor een korte rit (0 tot 12 kilometer) mag maximaal 15 minuten zijn. De extra reistijd voor een langere rit (13 tot 25 kilometer) mag maximaal 30 minuten zijn. Bij Mijn Taxi Op Maat betaalt u altijd voor de kortste route. Als de chauffeur een omweg moet maken om iemand op te halen, dan betaalt u daar niets extra voor.

Als u wilt, dan belt de chauffeur u ongeveer 5 minuten voor aankomst. Zo weet u precies wanneer de taxi bij u voorrijdt.

U kunt uw reis bij de chauffeur betalen. Dit kan contant of met uw pinpas. Daarnaast kunt u via een automatische incasso betalen. Het machtigingsformulier hiervoor kunt u aanvragen door te bellen met 038-4971710.

Dag mag. Een begeleider betaalt hetzelfde tarief en moet hetzelfde opstapadres en dezelfde bestemming hebben als u. Bent u tijdens het vervoer afhankelijk van een medisch begeleider, dan mag u niet zonder begeleider reizen. Uw medisch begeleider reist altijd gratis mee. U hebt dan wel een medische indicatie via de Wmo nodig. De te reizen kilometers van een begeleider gaan niet van uw reisbudget af.

Kinderen tot 4 jaar mogen gratis meereizen. Dit geldt voor maximaal 3 kinderen. Voor kinderen van 4 jaar en ouder betaalt u hetzelfde tarief als voor uzelf. De te reizen kilometers van een kind gaan niet van uw reisbudget af.

Een hulphond of geleidehond mag gratis mee als deze als zodanig herkenbaar is. Andere huisdieren mag u meenemen als u ze vervoert in een dierenreistas. Hulpmiddelen zoals een rolstoel of rollator kunnen mee. Geef dit aan bij uw reservering.

U mag altijd 1 stuk handbagage meenemen. Daarnaast kan bagage van ongeveer de grootte van een weekendtas (maximaal 36 liter / 10 kilo) meegenomen worden. Deze extra bagage wordt in de kofferbak vervoerd.

Bij de reservering moet u de volgende gegevens doorgeven:

  • naam
  • pasnummer
  • vertrektijd of aankomsttijd
  • vertrekpunt (straat en huisnummer)
  • bestemming (straat en huisnummer)
  • of er wel of geen begeleider meereist
  • of u wel of geen hulpmiddelen gebruikt
  • of u vlak voor aankomst gebeld wilt worden door de chauffeur

Uiteraard wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat u tevreden bent over uw Wmo-vervoer. Heeft u toch een klacht, dan kunt u dit melden. Klachten kunt u doorgeven aan het Ommer Vervoers Bedrijf (OVB). Dit is een onafhankelijke organisatie die de klachten beoordeeld. Voor een goede behandeling van klachten is het belangrijk dat u een melding doet binnen 2 weken nadat u de rit heeft gemaakt of geboekt. Daarbij is het belangrijk dat u uw pasnummer, de datum, tijd en het ophaaladres doorgeeft.

Een klacht doorgeven kan op de volgende manieren:

  • via het gratis telefoonnummer 0800-2777277
  • via e-mail: ovb@larcom.nl
  • per brief naar de OVB, Antwoordnummer 5, 7700 VL Ommen (een postzegel is niet nodig)